האם צריך לשלם מס על רווחים משוק ההון?

שוקי ההון בישראל ובעולם מציעים הזדמנויות מצוינות ומגוונות מאוד להשקעות, לפי אסטרטגיות וטקטיקות שונות, לטווחי זמן שונים ועבור מטרות כלכליות שונות. השנים האחרונות היו בהחלט שנות פריחה בשוק ההון, הן בישראל והן בארה"ב ויעדים אטרקטיביים אחרים, עם תשואות מרשימות וגם עוד ועוד משקיעים פרטיים ועצמאיים שגילו את התחום ונכנסו אליו כדי לשפר את עתידם הכלכלי. אבל מה לגבי מס, האם צריך לשלם מס על רווחים משוק ההון?

ובכן, נתחיל ונאמר מיד, כמו כל דבר טוב בחיים, זה לא מגיע לגמרי "בחינם" או בלי CATCH ובהחלט כמו רוב הדברים הקשורים לכסף ולרווחים, בישראל וברוב מדינות המערב, כשאתם נהנים מרווחים, המדינה רוצה להצטרף לחגיגה שלכם ולקחת לכם חלק מסוים מכספי הרווח. המשמעות המעשית, ונטולת ההומור, של מה שכרגע אמרנו היא שבמקרה של רווח הון מהשקעות בשוק ההון, כמובן שיש חובה לשלם מס למדינה על שיעור מוגדר ומסוים מהרווח.

מהם רווחי הון?

ראשית, אנחנו נסביר ואתם צריכים להבין מהם רווחי הון מהשקעות ומסחר בשוק ההון. באופן כללי ודי פשטני, רווח הון הוא כל כסף עודף שיצרתם או נוצר עבורכם במסגרת השקעה, מעבר לסכום ההשקעה הראשוני כמובן. כלומר, אם השקעתם בבורסה 100 שקל ורכשתם מניה אחת בשווי הזה, שער המניה עלה ב-10%, לסכום של 110 ₪ למניה, נוצר לכם רווח הון של 10% או 10 שקלים.

חובת המס היא כמובן רק על רווח ההון, לא על כל סכום ההשקעה. לכן אם נמשיך את הדוגמא להלן, במידה ותרצו לממש את הרווח שלכם מההשקעה באותה יחידת מניה אחת (דוגמא עקרונית, לא משקיעים ביחידת מניה בודדת!), המדינה תגבה מכם מס רק על 10 השקלים שנוצרו לכם כרווח – מה שיביא אתכם לאחר תשלום המס לרווח של 7.5 שקל / 7.5%, לפי שיעור מס רווח הון נכון ל-2022.

רווחי הון יכולים להיווצר מהשקעות בשוק ההון ואלו באמת הדוגמאות הבולטות ביותר עבור משקיעים פרטיים עצמאיים, אך אלו לא הדוגמאות היחידות. רווח הון הוא ההפרש החיובי בין סכום ההשקעה לבין השווי שלה בנקודת זמן מסוימת שבה בוחנים אותה. לכן, רווח ההון יכול להיות גם מהשקעות בנדל"ן (עליית שווי הנכס בעת מימושו למשל), מהשקעות עסקיות למיניהן, מדיבידנד המחולק לבעלי מניות וכיוצא באלו. לא עבור כל רווח הון שיעור המיסוי זהה, אך באופן כללי בישראל נהוג מס רווח הון שברוב המקרים הרלוונטיים עומד על שיעור אחיד, של 25% – למשל על רווחי הון מהשקעות בשוק ההון.

איך מדווחים על רווח הון?

שאלת המשך בהחלט יכולה להיות, אם יש חובת מס רווח הון, איך ולמי מדווחים כאשר נוצר רווח שכזה מהשקעה, למשל בשוק ההון. ובכן, כאשר מדובר על השקעות רגילות בשוק ההון, דרך הבנק או ברוקרים מורשים, הדיווח נעשה אוטומטית ע"י הברוקר המבצע את העסקה בשוק עבורכם, כך שהפחתת שיעור מס רווח ההון נעשית אוטומטית עבורכם, בלי בכלל לשאול אתכם, בעת מימוש השקעה. כך שאתם מקבלים לחשבון הרלוונטי את הסכום לאחר הורדת הישוער המס המתאים. הדיווח עצמו נעשה, בכל מקרה, לרשות  המיסים.

אך בנוסף, בישראל קיימת חובת דיווח על מלוא ההכנסות של נישום (אדם), כל עוד הוא מוגדר ע"י רשות המיסים תושב ישראל ולא תושב חוץ, על כל ההכנסות, כדי לשלם שומת מס אמיתית ומלאה. לכן יש מקרים, למשל אנשים עצמאיים ולא שכירים, הנדרשים לדווח גם במסגרת הדו"ח השנתי למס הכנסה על רווחי הון מהשקעות בשוק ההון או באפיקים פיננסיים אחרים.

במקרים של רווח הון כתוצאה מהשקעה, למשל, ישירות ועם ברוקר מקומי בשוק ההון האמריקאי, אם אדם מוגדר תושב ישראל אז עליו לדווח לרשות המיסים על רווחים שמומשו, למשל בדו"ח השנתי או כאשר מעבירים את הרווח לחשבון בארץ, כאשר לעיתים יתכן מצב של תשלום מס רווח הון גם בארה"ב.

בכל מקרה, על רווחים יש מיסוי, לכן חלק בלתי נפרד מהשקעות עצמאיות בשוק ההון ובתחשיבים השונים הוא להבין את מרכיבי המס ולקחת אותם בחשבון בהתנהלות הפיננסית הכללית, למשל ב"משחקים" לגיטימיים בקיזוז הפסדים מרווחים.

מאמר באדיבות רז גמליאל מנטור לסוחרים מתחילים וותיקים בעולם המסחר בשוק ההון

שתפו:

מאמרים דומים

משרד רואה חשבון בנתניה

משרד רואה חשבון במרכז העיר

כל היתרונות של משרד רואה חשבון במרכז העיר היתרונות של משרד רואה חשבון במרכז העיר בראש ובראשונה היא הגישה למאגר גדול של לקוחות פוטנציאליים. ההתבססות

מה זו משכנתא הפוכה?

אנשים מבוגרים יודעים היטב לומר: אנחנו אומנם חושבים שאנחנו שולטים במה שקורה לנו בחיים, אך בפועל זה לא תמיד כך. הרבה פעמים החיים באים ומפתיעים

Call Now Button