מה זה שומה עצמית?

לא יודעים מה זה שומה עצמית? הכירו את המושג ואת תהליך הגשת הדו"ח

במסגרת התהליך שאותו מבצעים פקידי שומה, אותם עובדים של רשות המיסים שתפקידם הוא גבייה, מתבצע אומדן של סכום המס וליתר דיוק גובהו – שעל "נישום", כלומר האדם שלגביו מתבצע החישוב, לשלם. למי שלא יודע מה זה שומה עצמית כדאי להבהיר, כי מדובר בתהליך עצמאי, שמבצע הנישום ללא סיוע של פקידי השומה (אולם כן בעזרתם של אנשי מקצוע מטעמו לרבות רואה החשבון שלו) שמטרתו לחשב את גובה הסכום שחייב במס, כמו גם את גובהו של המס עצמו שיהיה עליו לשלם. השומה העצמית ניתנת לביצוע בכל תחום החייב במס, לרבות מיסי מקרקעין.

מה זה שומה עצמית

מה זה שומה עצמית

ישנם כמה סוגי מיסים שמחושבים על ידי פקידי שומה, ביניהם מס ערך מוסף ומס הכנסה וכן מיסי מקרקעין שונים, המשולמים כחלק מתהליכי רכישה של נכסים, כגון מיסי רכישה ומס שבח.  כדי להסביר מהי שומה עצמית ניתן להסתכל על מס ההכנסה למשל, כאשר ברוב המקרים כדי לקבוע מהי שומת מס הכנסה – משמע מהו הסכום שאותו הרוויח הנישום באותה השנה וכמה כסף ישולם על ידו כמס על ההכנסה הזו, לא חייבים לפנות לפקידי שומה ולבצע בעזרתם את החישוב. ניתן להגיש שומה עצמית, כאשר המשמעות היא שהנישום בכוחות עצמו מגיש את הדו"ח ולאחר מכן לקבל את האישור על השומה.

במילים אחרות, על הנישום לבצע חישוב לגבי ההכנסה שלו החייבת במס – ובהמשך התהליך גם את גובהו של המס שיהיה עליו לשלם כפועל יוצא, באותה השנה, בכוחות עצמו או על ידי באי כוחו. בחלק מהמקרים, תיערך בדיקה של השומה העצמית על ידי הפקידים ובחלקם לא. במקרים שפקידי השומה בדקו את השומה אך החליטו שלא לשנות אותה, או כאשר הם אינם בודקים אותה כלל, היא תאושר כמות שהיא – ותיחשב בתור "השומה החייבת במס".

כיצד מחשבים שומה עצמית?

קיים מחשבון של שומה עצמית, אשר רלוונטי מאוד ונחשב לחיוני ביותר עבור רוכשים של דירות ונכסי נדל"ן, שצריכים לחשב את גובה מס השבח שהם חייבים בו, במסגרת העסקה שביצעו. כחלק מחישוב שומה עצמית מס שבח נכלל כמובן בתהליך, כאשר כל שעל הנישום לעשות הוא להכניס את המידע הרלוונטי לצורך אומדן השומה, כולל דו"ח מלא המכיל את כל התאריכים הרלוונטיים.

חישוב השומה העצמית נעשה בהתאם לכמה וכמה קריטריונים, אותם יכול הנישום להכניס למערכת הממוחשבת, למשל זהות משלם מס השבח (המוכר, או הקונה), האם מדובר בנישום יחיד המבצע את הרכישה או כמה רוכשים ועוד. ליווי מקצועי של פרקליט לדיני מקרקעין בכל שלבי תהליך הרכישה, יסייע לרוכש גם בתהליך מורכב זה, לצורך חישוב נכון של השומה העצמית הקשורה במס השבח המוטל על עסקת הנדל"ן ולהשלמת תהליך הרכישה בצורה הטובה ביותר, כאשר המידע כולו בהיר ללקוח, שהוא הנישום עצמו.

שתפו:

מאמרים דומים

משרד רואה חשבון בנתניה

משרד רואה חשבון במרכז העיר

כל היתרונות של משרד רואה חשבון במרכז העיר היתרונות של משרד רואה חשבון במרכז העיר בראש ובראשונה היא הגישה למאגר גדול של לקוחות פוטנציאליים. ההתבססות

מה זו משכנתא הפוכה?

אנשים מבוגרים יודעים היטב לומר: אנחנו אומנם חושבים שאנחנו שולטים במה שקורה לנו בחיים, אך בפועל זה לא תמיד כך. הרבה פעמים החיים באים ומפתיעים

Call Now Button